מכף רגל ועד ראש: סיפורים שונים

מ"כאב נוראי" ל- "אני ממש בסדר"

כ.ז. מטופלת בת 41, מורה, הגיעה עם תלונה על כאב אותו תיארה כ"נוראי", המתחיל בצוואר וקורן לכוון הגרון והשכמה מימין. בסיום הטיפול נותרה רגישות קלה, ולדבריה "אני ממש בסדר". 

כ.ז. התלוננה על כאב "נוראי" מזה מספר חודשים, שמתחיל בצוואר עליון ימין, שקורן ימינה לכיוון הגרון מימין; בנוסף:  כאבים מעל גבה ימין, מתחת לפינה פנימית של גבה ימין ובשריר הטרפז עליון ימין. ארוע דומה היה לפני כשנה וחצי וחלף לבד. היא נראתה במתח רב, באי שקט. בעודף משקל. ציינה שהיא מתקשה למצוא תנוחה לישון; מצליחה לתפקד עד 9 שעות ביממה; נרדמת רק עם תרופות אופיאטיות. מקל על הכאב: שכיבה  ותנועת פשיטה של הצואר. בנוסף התלוננה על כך שלאחרונה כל הזמן חם לה, במיוחד כשהכאב עולה.
CT ,MRI – ממצאים מ- C1 עד C7.
נקבע לה תור להזרקה פאראספינלית לגובה C4-5 מימין בעוד כחודש.
היסטוריה: מיגרנות, קושרת למחזור- לפני ואחרי. לשאלתי שללה בעיות במערכות נוספות.
היא ציינה שעברה טיפול אורטודנטי שהסתיים לפני הופעת הכאב, ולדעתה אולי קשור להופעת הכאבים.
נוטלת B12. בבדיקה:

בדיקה צוארית: כיפוף קדימה- מאד לא נוח, מעורר כאב בגרון תחתון, בערך חצי טווח. שאר התנועות היו טובות ועם תלונות קלות בלבד.
כתפיים: תנועות מצוינות, כאב באזור השכמה בהרמת הידיים.
בדיקה נוירולוגית: קושי קל להפעיל כוח ביד ימין, עקב כאב.
בטיפול ראשון התחלתי בטיפול בשיטת IMT, יחד עם טיפול זהיר וקשוב בפציה בשיטת FM. אחרי טיפול זה דיווחה על הטבה חלקית, שאיפשרה לה להתחיל לבצע הליכות ספורטיביות.
בטיפול השני חשדתי שקיימת בעיה במערכת העיכול. תחקרתי  את המטופלת שוב ואז היא סיפרה שאמנם יש בעיה עם יציאות אבל היא "לא חשבה שזה רלוונטי" ולכן לא דיווחה בפגישה הראשונה. בטיפול זה טיפלתי בפציה בשיטת FM במערכת העיכול:
בטיפול השלישי דיווחה: "אני הרבה יותר טוב", "שינוי עצום". "בלי כדורים בכלל. בנוסף יש לציין שעשתה עם עצמה עבודת עומק ריגשית אינטנסיבית ומועילה, בנוגע להתמודדות שלה עם הכאב. מבחינת תנועתיות: נותרה אי נוחות בלבד ב- כיפוף צוארי. המשכתי את הטיפול במערכת העיכול בשיטת FM.
לטיפול הרביעי נכנסה נמרצת, לשאלתי "מה שלומך" ענתה " לא כואב לי בכלל. אולי קצת אי נוחות בגרון תחתון". היא החלה לרכב על אופניים מידי יום וחזרה להשתתף בקבוצת דיאטה. בבדיקה עדין היו ממצאים במישוש, גם בפציה שטחית וגם בעמוקה, שעוררו כאב קל, ולכן המשכתי בטיפול בפציה.
בשל התלונות על מערכת העיכול בדקתי בשיטה אנרגטית את הרגישות שלה לדברי מזון וחומרי קוסמטיקה, והמלצתי להימנע מחומרים שמצאתי שאינם טובים לה. בשלב זה כ.ז. החליטה שאין לה צורך יותר בטיפול כי מבחינתה "אני ממש בסדר".



כאב גב תחתון עם "כאב לב":
ד., כבת 75, הגיעה לטיפולי לאחר מספר ימים של כאבי גב תחתון, במיוחד בעכוז ימין. טיפול ששילב איזון ביומכני של מפרקי האגן, הגב וגף תחתון, יחד עם התייחסות לפציה, ולהתרחשות במשפחה שארעה בסמוך להופעת הכאבים, שיחררה אותה מכאב תוך מספר ימים.
ד. פנתה אלי עם כאב בעכוז ימין שהופיע כמה ימים קודם לכן. תפקודית: התקשתה לשבת על האסלה

בבדיקה:

בעמידה: ניכרת סטיה לשמאל
תנועתיות ע"ש מותני טובה יחסית לגילה.
Right Sacro-Iliac Jt. תקוע כמעט לגמרי.
SLR: בימין כ-30 מעלות , כ-80 בשמאל.
כוח, תחושה ורפלקסים: שמורים.
הטיפול:

התחלתי בטיפול אנרגטי הקשור לארוע מסוים שעבר אחד מילדיה ולמערכת היחסים בינה לאותו הילד בעקבות ארוע זה. הטיפול המנואלי היה מיועד לאיזון האגן.
כבר בסיום טיפול זה היא הרגישה הקלה גדולה בכאב באזור האגן.
בהגיעה לטיפול הבא היא דווחה על שיפור ניכר בתלונות על הגב, וכן על שיפור ניכר ביחסים בינה לאותו הילד: "הרבה דברים נפתחו". מפרק ה-SIJ הימני עדיין היה תקוע ומנואלית הטיפול התרכז במערכת העיכול.
לטיפול השלישי היגיעה עם תלונות קלות על חוסר נוחות באיזור L4-5. סיפרה על שינוי מדהים לטובה בקשר עם אותו ילד.
איבחנתי חולשה קלה בשריר ה- Gluteous Max.- קיבלה הדרכה לתירגול עצמי.
בטיפול זה בדקתי אותה גם לפי שיטת Fascial Manipulation - טיפול ברקמת הפציה. מכיוון שהיו ממצאים זימנתי אותה לתור נוסף, על-מנת להיות בטוחה שמקסמתי את יעילות הטיפול.

לטיפול האחרון היא הגיעה ללא תלונות כלשהן, לא לגבי אזור הגב, לא לגבי אזור העכוז ולא תלונה שייכת אחרת. גם לפי שיטת ה- FM לא היו ממצאים. הטיפול היה אנרגטי בעיקרו לגבי נושאים משפחתיים ואחרים והיא שוחררה מטיפול.



צליפת שוט (Whiplash):
זוהי פגיעה שכיחה ביותר, לצערנו. לרוב היא מתרחשת כאשר מישהו נכנס עם רכבו מאחור ברכב הנפגע, למשל פגיעה מאחור באדם היושב ברכבו העומד באור אדום. הנהג ברכב הקדמי הוא זה שעובר צליפת שוט: הראש (הניצב על הצואר) מוטח קדימה, אחורה ושוב קדימה.
הפגיעה היא לרוב בצואר אך יכולה להיות גם במבנים נוספים. תלונות אופיניות לאחר צליפת שוט: כאבים לכל אורך עמוד-השדרה שיכולים להתפשט לכוון הגפיים, כאבי-ראש, הפרעות בלעיסה, כאבים סביב מפרק הלסת, הפרעות בראיה, שמיעה (כולל צלצולים באזניים), הפרעה בשווי-משקל, בזכרון, בריכוז, ביכולות קוגנטיביות, בשינה, וגם עצבנות, חוסר סבלנות וכד'. אני ממליצה בחום לכל מי שעובר פגיעה מסוג זה, במידה ואין איסור מפורש, להגיע לטיפול מה שיותר מהר.
מקרה ראשון: א.א., בת 25: טיפול אחד ודי : המטופלת פנתה אלי כחודשיים לאחר שעברה פגיעה מסוג צליפת-שוט. כאבים שהופיעו מיד לאחר התאונה חלפו כמעט לגמרי עם טיפול תרופתי, אבל עדיין המשיכו להציק בישיבה ממושכת. בבדיקה נמצאו מגבלות קלות בתנועות הצוואר. הטיפול כלל איזון אנרגטי ופיזי של עצמות הגולגולת, טיפול בפחדים שהופיעו ברגע התאונה, וטיפול בצוואר. בסיום הטיפולים: תנועות הצואר היו מלאות, יפות וחופשיות מכאב.
מקרה שני:  א.ק., בת 48 : חזרה לתפקוד מלא לאחר 9 ימים. המטופלת פנתה אלי למחרת היום בו נחבלה בתאונת דרכים. בבדיקה היו מגבלות בתנועת הצוואר. הטיפול היה משולב- פיזי ואנרגטי, והתייחס לצוואר, לגב המרכזי והתחתון ולעצם הלשון,  וכן לתחושות ההלם והכעס שהופיעו בעקבות התאונה. כמו-כן, המטופלת קיבלה הדרכה לתרגול מתאים. לאחר 4 טיפולים במשך 9 ימים חזרה המטופלת לתפקוד מלא וללא תלונות.


אצבע- הדק Trigger Finger
אצבע הדק הוא מצב שכיח, שבו אחד מהגידים המכופפים ביד עובר תהליך דלקתי, הוא, או המעטפת שלו, מתעבים וההחלקה שלו בתוך השרוול שלו נעצרת עקב זאת. ההשתחררות היא על-ידי "קפיצה"- שחרור פתאומי כמו שחרור של הדק.
הטיפול המקובל בפיזיותרפיה כולל טיפול בגלי קול, מסג מקומי, חימום בשיטות אחרות, והתקנת סד לפי שיקול מרפאה בעיסוק. התוצאות לרוב דלות.

ג., בן 77, פנה אלי עקב אצבע-הדק באגודל ימין. בבדיקה מצאתי התעבות אופיינית, כואבת. 2 טיפולים בשיטת Fascial Manipulation (FM) החזיר אותו לתפקוד מלא עם היד.
ג. פנה אלי כאשר האגודל הפריע לו לתפקוד: התקשה להחזיק ביד אפילו כוס קפה, האגודל השפיעה "קולות", כאב לו בבסיס האגודל כל הזמן עם התגברות בכל מאמץ קל.

בבדיקה:
טווחי תנועה מלאים, אקטיביים, פסיביים ונילווים, של האגודל, שורש- כף היד, ושאר האצבעות.
ניתן היה למשש התעבות (נודול) אופייני באזור כרית האגודל; המישוש גרם להופעת הכאב המוכר.

הטיפול:
טיפלתי בו ב-FM עם הטבה ניכרת כבר לאחר טיפול אחד. לאחר 2 טיפולים בשיטה זו, יחד עם סד מנוחה, ההתעבות האופיינית כמעט ולא הורגשה.
בטיפול השני הוספתי גם טכניקות משיטת ה- IMT.
לטיפול השלישי הוא הגיע עם כאב ברמה של 1/10, אך עדיין היו ממצאים לפי שיטת ה- FM, וטיפלתי בהתאם.
לא היה צורך בטיפול נוסף.


כאב באזור הזנב:
ג., בן 45, הגיע לטיפול עקב כאבים באזור הזנב המופיעים בעיקר בישיבה. בנוסף התלונן על מגבלת תנועה מסוימת בירכיים שהפריע לו בתרגול. שילוב של טיפול בשיטת Fascial Manipulation יחד עם התייחסות אנרגטית למשבר בעסקים שחווה לאחרונה והדרכה לתירגול מתאים, שיפרו את התלונות למינימום, ואיפשרו לו להמשיך בתירגול ללא בעיה.

ג. הגיע בשל תלונות על כאבים באזור הזנב, מגבלה על תנועות ירכיים המפריעה בתרגילים מסוימים.
ברקע: בריא, למעט רגישות מסוימת לכמה דברי מזון שלמד להימנע מהם.
בבדיקה:
תנועות עמוד שדרה טובות, חסר תנועות במפרק ירך ימני, בדיקה נוירולוגית תקינה, שווי משקל קצת פחות תקין בעמידה על רגל ימין.
בבדיקה לפי שיטת Fascial Manipulation: נמצאו נקודות רבות רלוונטיות לטיפול, בעיקר באזור האגן והירכיים. הדרכתי את ג. בתרגול המיועד בעיקר להרפיית שרירים מסוימים.

הטיפול:
התחלתי את הטיפול במימד הפיזי, לפי שיטת Fascial Manipulation.
בפגישה השניה ג. ציין הטבה ניכרת, ושהכאב מופיע כעת רק בקימה משינה, ואינו מופיע בישיבה. גם בתירגול הוא חש הקלה בכאב והטבה בביצועים. המשכתי בטיפול לפי שיטת Fascial Manipulation, והדרכתי אותו הפעם בתרגול למתיחת שרירים, אלה שביקשתי לתרגל את ההרפיה שלהם לאחר הטיפול הראשון.
בהגיעו לפגישה השלישית הוא סיפר שאין כל שינוי מבחינת התלונות על האגן. בבדיקת לפי Fascial Manipulation - לא היו ממצאים רלוונטיים. אנרגטית: טיפלתי בקשר בינו לבין לקוח, קשר שהכניס אותו למצוקה רבה בבחינות שונות.